May 2, 2015

Gelagat para pengunjung PBAKL2015

Adik-adik di #pbakl2015 sedang asyik membelek buku yang aku tulis!

Inilah gelagat para pengunjung ketika aku
 berkunjung di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur,
 PBAKL2015 semalam.
 Meriah beb!

 Cakap je booth mana, semua penuh dengan
 orang ramai yang hadir. Macam ulat.

Mana-mana aku lalu pun ada ulat!
 eh silaplah, orang! 

Antara buku yang sempat aku sambau semalam!









Kau dan aku ayam laga Ah Sam Boi

Cube korang pekeer

Start 1 April, bila pergi shopping je terus demam.
 Especially Mak Kiah Salmon, jiran tetangga aku.

 Pak Mas'od yang niaga kat Pasar Kajang pun sama. 
 Kes harga barang melambung tinggi,
 takde lain ni mesti sebab abam supplier
tamak bebenor.

Ah Sam pengedar barang runcit kata,
 harga barang mentah naik sebab minyak naik.

Tapi pelik, bila harga minyak turun
 harga barang Ah Sam je stay tak turun-turun.

 Kalau dikira-kira dengan jari kontot aku ni,
untung diaorang cecah berlipat kali ganda tu.

 Nak tak nak, terpaksa-lah orang kampung aku
 beli barang runcit kat kedai Ah Boi,
 sebab barang kat kedai dia murah sikit
 berbanding kedai Pak Mas'od.
Pelik aku!
  
Buat apa beli kat kedai Pak Mas'od kan?
 mahal kan kan kan..
Tapi sampai bila kita
nak salahkan Pak Mas'od?

 Bagi aku, orang yang saje 'mendiskriminasi harga'
ni patut humban ke laut je.

Pakai otak.
 Orang kita macam ayam laga.
 Sedang berlaga sesama sendiri
 dek permainan si Pemilik Ekonomi.

Dah tiba masanya kita merasa
 harga tempatan, iya dak? Kalau boleh semua,
 bukan barang runcit je, dan bukan dimonopoli
 kaum Ah Sam dan Ah Boi je.

 Kesian kat Pak Mas'od dan bangsanya
 yang terpaksa beli mahal.
Yang paham, paham..
kalau tak paham
lantak kau!













Apr 29, 2015

Membara Lipan bara meraba


Membara Lipan bara meraba
Tak habis-habis si bangsa mata sepet perbodohkan kita. Melaga-lagakan sesama kita, mengatakan cukai baru ni tak bagus, sambil menunding jari kepada pemerintah. Dengan harapan supaya bangsa kita turut bersuara.

Bala-bala.. fitnah menjadi-jadi macam Nasi Lemak. Semua orang suka. Tapi setat rasa bersalah lepas melantak dua pingan. Gemuk!

Tak dapat dinafikan, aku pun boleh gugur bulu tiak bila tengok tag harga barang. Mahal sebab si bangsa mata sepet up harga melampau2.

 Bagi sesetengah kes, dengar cerita pembekal dah angin penjual siap2 naikkan harga kepada 12% sebelum GST. Minimum 8%. Bagi yang tak mahu, pembekal akan kenakan tindakan sendiri. Misalnya sekat barang kepada penjual.

Bagi aku sistem cukai baru ni ada Pro&Kon. Tapi isu GST ni kalau korang faham dari sudut pandang 'Penguasaan Ekonomi Negara' berdasarkan bangsa, benda ni menguntungkan kita. Cuba fikir, bangsa mana paling kaya di Malaysia?

 Jadi tak wujudlah isu yang kaya semakin kaya, yang miskin semakin miskin. Tapi Tok Nenek aku tak puas hati sangat, sebab sistem ni akhirnya tak menguntungkan kita.

 Punca terjadi bila pihak bertanggungjawab songlap duit. Sekian Terima Kasih











Apr 27, 2015

Cerita budak yang susa nak faham

Macam mana mata dapat melihat warna & objek?
 korang jawab betul, aku kasi buku.

Aku menulis bukan kerana nama Ali. Ali tiada kaitan dalam cerita ini. Dari Perlis sampai ke Joho, tak ada orang nama Ali tahu aku menulis buku budak-budak.

 Bila baca buku budak-budak sebenarnya seronok. Seronok sebab tak payah susa payah minta tolong yang lebih bangka terangkan balik. Baca sekali je dah faham. 

 Tapi ada cerita budak yang susa nak faham. Cerita budak tambah Jet peribadi. Yang paham, paham.. yang tak paham, lantak kau!







Apr 25, 2015

"Second child born"


Tak terkata dapat tengok air tangan sendiri berjaya diterbitkan. Setiap kali terbit, rasa seronok macam menimang anak pertama. Macam! haha..

Jum serbu PBAKL2015, PWTC!
Terbitan| Buku Prima Karangkraft
Judul| Apa itu Cahaya
Penulis|FRED OMAR