Aug 16, 2015

An apps for children eye alignment test & preshcooler's science of light book


Pertama, langkah awal menjaga kesihatan mata anak-anak untuk masa depannya. Kedua, persiapan hala tuju pendidikan anak-anak untuk masa depannya.

#malaysiaeyehealthawareness , #aplikasitelefonpintaruntukmata ,
Muat turun percuma. Periksa segera sebelum terlambat.

 Inilah perkara pertama yang saya katakan tadi. Aplikasi telefon pintar yang mampu membantu ibu bapa mengesan juling pada mata anak-anak di peringkat awal dengan mudah.

Tahukah anda, juling mata boleh menyebabkan anak-anak hilang fokus belajar dan mengalami simptom seperti pening dan pandangan terganggu?

#malaysiaprofesionalhealthsciencecourse
Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Dapatkan buku ini secara
 online di Karangkraf sekarang.

 Inilah perkara kedua yang saya katakan tadi. Buku ini menarik kerana menjelaskan keajaiban fenomena alam dengan Sains Optikal kepada anak-anak. Tahukah anda ramai rakyat Malaysia mengalami buta akibat kurang kesedaran tentang kesihatan mata? 

Dan tahukah anda, bidang Optometri merupakan salah satu kursus Profesional Sains Kesihatan di Malaysia dan mempunyai masa depan yang cerah? Rebutlah peluang ini untuk masa depan anak-anak tercinta.










May 31, 2015

Mee goreng. Verry the mamak.

Restoran Amal
 Tmn Jaya, Cheras.
 Bersebelahan bengkel motor Mr.John.

Semalam usai ke Jualan Gudang Karangkraf,
 aku pekena mee goreng.
 Verry the mamak.

Makanan ni seolah2 tak
 banyak songeh dengan selera tekak ni.
 Semacam senang je lalu dalam
 terowong oesophagus ni.

 Sesampai je kat perut, pintu duodenum pun
 macam tak cerewet sangat nak bagi masuk.
Aneh. Tu kadang salah makan, padah jawapannya.

 Hasilnya, apa lagi menari2-lah daku angkara mee
 goreng mamak yang sangat lazat ni.
 Boleh terbayang lagi aromanya dengan kuih
 yang digoreng dengan garing tu.

 Macam senang je mee
 goreng mamak masuk ke dalam-kan?

Sebenarnya, DNA yang tersemat dalam
 darah daging ni saling mengenali. 
Keturunan arwah nenek,
 mamak Penang.

Mak salu masak masakan kegemaran arwah nenek.
 Kari mamak. Sayur kubis atau peria goreng kunyit.
 Kadang rasum, sejenis sup seperti singgang.
 Begitulah cerita semalam.
Semua semalam. Takde lebih2. 

Die die must try!




May 30, 2015

'APA ITU CAHAYA?' buku sains kanak-kanak berillustrasi 3

buku illustrasi kanak-kanak , buku illustrasi pilihan kanak-kanak Malaysia , buku illustrasi sains kanak-kanak , buku illustrasi kanak-kanak apa itu cahaya? , buku cerita illustrasi kanak-kanak 2015 , buku kanak-kanak 2015 , Children book 2015 , Illustration science book for children , Karangkraft Malaysia children book , buku prima karangkraft , prima karangkraft , Prima karangkraft book for children , #optometrymalaysiachildrenbook , #vissionscienceforchildrenbook , #primakarangkraft , #MOA , #penglihatanmata , #bukuillustrasikanak-kanak , #bukukanak-kanakterbaikmalaysia

Cerita nak tulis buku Mata Pelangi ni bermula
 ketika aku di tahun pertama di universiti.
 Beberapa jam lagi nak exam.
 Aku macam biasa, kalah
 Mak Kiah Salmon.

Kain pelikat bersanggul kat pinggang.
 Macam pendekar bujang lapok.
 Selesa gila. Fresh air!

Nota semua dah ready dalam kepala.
 Bersiap sedia da nak berlepas! eh nak exam.

 Dipendekkan cerita,
 usai menjawab exam.
 Aku pun jalan dengan kawan-kawan
 sekelas menuju keluar dewan.

 Sambil tersenyum lebar.
 Tak sangka semudah itu.
Semuanya aku dapat
 jawab.

"Eh korang soalan last
 sekali tu macam yang kita study
 semalam tu kan? ala 
pasal pelangi-pelangi tu la..."-kata seorang
 classmate aku yg sorang nih.

Oh shit!

Apekah?!

Gagal kesan soalan2 kat helaian terakhir.
Masa tu aku sedar yang 
aku sebenarnya dah tak sehensem Zack EffronKit lagi!

Sumpah aku tak perasan,
 apatah lagi dengan niat selamba badak.
 Nasi dah jadi bubur lambuk.

Aku redha selepas peristiwa malang
 lagi tak terhidu itu. Itulah kali pertama dan
 kali terakhir dalam hidup aku, fullstop 

Patuan seterusnya

May 28, 2015

'APA ITU CAHAYA?' buku sains kanak-kanak berillustrasi 2

buku illustrasi kanak-kanak , buku illustrasi pilihan kanak-kanak Malaysia , buku illustrasi sains kanak-kanak , buku illustrasi kanak-kanak apa itu cahaya? , buku cerita illustrasi kanak-kanak 2015 , buku kanak-kanak 2015 , Children book 2015 , Illustration science book for children , Karangkraft Malaysia children book , buku prima karangkraft , prima karangkraft , Prima karangkraft book for children , #optometrymalaysiachildrenbook , #vissionscienceforchildrenbook , #primakarangkraft , #MOA , #penglihatanmata , #bukuillustrasikanak-kanak , #bukukanak-kanakterbaikmalaysia
Alhamdulillah settle juga aku menulis.
 Tulis buku kanak-kanak ni taklah semudah
 prep sambil masak mee segera di asrama.
 Macam—macam faktor perlu diambil kira.

 Cuba korang bayangkan bila karya
 yang korang hasilkan, satu hapak pun
 bebudak tu tak faham. Melopong bebudak
 tu sambil memegang buku.

 Kulitnya sahaja menarik,
 tapi isinya macam nak bentang 
depan profesor korang kat kampus.
Bayangkan bertapa terseksanya
 jiwa dan raga bebudak tu.

 Bagus untuk korang,
 heavy duty. Tapi tak
 bagus untuk bebudak tu.

Bila dah mula menulis, pastikan korang
 faham skop usia. Kanak-kanak bermaksud
 insan yang berusia bawah 16 tahun,
 maka jangan sesekali menulis
 ikut sesuka tekak korang.

 Tulislah dengan ikhlas.
  Bukan senang nak memahami
 seni indah ini. Menarik, santai
 dan ringkas adalah kuncinya. 



“Sekiranya kamu tidak mampu menerangkannya
 kepada budak enam tahun,
 bermakna kamu sendiri
 tidak memahaminya.”
 –Albert Einstein.






Rupanya tuan hanya menumpang di tanah tumpah

Keterbukaan oleh sesetengah Mas'od.
 Boleh jadi kejelekan yang merugikan kita,
 tetapi menguntungkan Ah Sam Boi

Ah Sam & Boi tak 
habis2 mencari ruang. 

Apabila cukai mula menjerat.
Rakan politik dituduh bersubahat.
 Skandal & isu Pak Mas'od difitnah melarat.
 Krisis hutang syarikat mengheret rakyat.