Dec 22, 2011

Fariduddin El Islam: Mega,Loli & Choki


1. Alhamdulillah ke atas limpah rahmat Allah SWT, kerana dengan izin Nya lahirlah novel sulung yang berjudul MEGA, LOLI & CHOKI. Pada mulanya, menulis sekadar hobi selepas tamat zaman persekolahan, manakala segala yang tercoret hanyalah untuk koleksi peribadi.

2. Sehinggalah pada suatu hari, seorang rakan telah menasihati agar koleksi coretan lama itu dijadikan novel kerana dia merasakan koleksi tersebut mengandungi nilai yang tinggi.

3. Kerap kali dia memberitahu, kanak-kanak yang ingin berjinak-jinak dengan bahan bacaan zaman awal remaja kini sukar untuk mendapatkan peluang membaca bahan yang sesuai. 

4. Rata-rata mereka pada peringkat umur sedemikian sudah berubah selera. Daripada buku cerita ke novel yang lebih memuaskan minda. Masalahnya, jikalau ada novel untuk dibaca oleh mereka sekalipun, pilihanya adalah terhad.

5. Bahan bacaan mereka daripada luar negara, tidak memberi sebarang masalah. Bahkan bagus untuk perkembangan minda. Namun tidak semua adik-adik gemarkannya, sedikit sebanyak mereka mungkin akan terkesan dengan perbezaan latar belakang budaya ceritanya. Sekaligus gagal untuk menarik minat membaca mereka. 

6. Selain itu, kekurangan pilihan juga memaksa mereka untuk memilih novel kategori dewasa. Perubahan fasa yang tidak teratur, apatah lagi melangkaui umur yang sebenar bakal mendedahkan mereka kepada kejutan budaya. Kelangsungan pemasalahan ini secara berterusan boleh merencatkan kreativiti mereka yang sebenar.

7. Fitrah mereka mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi, memungkin mereka tersalah anggap erti romantis atau agresif. Unsur-unsur yang enak di mata pembaca dewasa, barangkali tidak sesuai di mata kanak-kanak.

Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar, sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk. Surah Al-Kahfi, ayat 13.

8. Berdasarkan ayat di atas, menurut keadaan manusia turun temurun anak-anak muda lebih mudah menerima kebenaran berbanding dengan orang tua-tua yang telah tenggelam dalam kesesatan.

9. Berketepatan dengan masalah yang dihadapi umah pada ketika ini, saya rasa terpanggil untuk menulis sesuatu sesuai dibaca oleh mereka yang mula gemar membaca novel.


Apa kata mereka ?

Buku ini sangat bagus.
  Alia Ameera. 11 tahun, murid sekolah rendah.

Kekuatan novel ini terletak pada jalan ceritanya yang menyeronokkan.
Khairunnisaq Tahir. 21 tahun, pelajar IPTA.

Karya yang cukup luar biasa sehingga berjaya mengheret pembaca ke noktah terakhir.
Nur. 21 tahun, pelajar IPTA.

Sebagai pembaca, saya seolah-olah turut merasai getaran jiwa Mega sebagai seorang yang cintakan haiwan dan banyak contoh teladan baik dalam diri Mega dan keluarganya yang boleh dicontohi.
Fatimah Mahira Abu Hassan Ashari. 21, pelajar IPTA.

Tahniah kepada penulis, saya sudah dapatkan buku tersebut untuk bacaan anak-anak, Bahasanya mudah difahami, jalan cerita menarik serta mempunyai pengisian dan nilai murni. Recommended!!!
Anuar. 34, Bapa mithali.

Pautan:

Dec 16, 2011

ridoma SC: KIAMAT 2012. Kebenaran atau helah semata-mata ?

Filem kiamat 2012, agenda barat.

 Dulu, kini tetapi tidak selamanya. Setelah berabad lamanya geng the hidden hand berusaha, kini kemuncaknya sudah hampir tiba seperti yang dirancang. Kiamat 2012. Namun sebelum umat Islam mempercayainya bulat-bulat, ayuh kembali kepada kitab suci Al-Quran. Adapun kiamat itu termasuk dalam perkara ghaib, maka hanya Allah SWT sahaja yang mengetahuinya. Bukan manusia. Jadi apakah motif kiamat 2012 dirancang ? 

Gambaran berlakunya pelangaran di antara planet lain dengan bumi.

 Kiamat 2012 dikatakan telah dikira dan dijangka kedatangan tarikhnya semenjak kewujudan kaum Maya lagi. Geng the hidden hand percaya kaum Maya merupakan kaum yang hebat dari segi pengiraan matematiknya. Mereka mempunyai sistem pengiraan yang jauh lebih maju daripada sangkaan manusia moden.

Kalendar kaum Maya yang menunjukan berakhir di tahun yang setelah dijangka berlakunya kiamat.

 Misalnya, kaedah pengiraan kaum Maya yang bermula dengan angka satu dan kemudian terus lompat ke angka dua puluh sehinggalah seterusnya. Berbekalkan kelebihan yang sedikit di sisi Allah SWT ini, mereka telah mencipta kalender yang jauh ke terkehadapan sehingga mampu meneka kiamat yang bakal berlaku beribu tahun daripada tahun mereka pada ketika itu. Teori ini kemudiannya diagung-agungkan para intelektual the hidden hand barat seperti ahli Astronomi dan Jurutera atas alasan tertentu. Kini dunia sedia untuk dimanipulasi. New world order begin.

 Andai kata kita tidak bersedia, maka berita ini mungkin menggemparkan. Apa yang pasti, pada saat itu manusia akan tertanya-tanya dan keliru sama sekali. Sains atau agama. Lumrah manusia memilih yang logik kerana relevan dengan peredaran zaman.


 Natijahnya, dua golongan manusia bakal terbentuk pada ketika itu. Pertama golongan yang tunduk di bawah telunjuk mereka, kedua golongan yang masih berpaksi pada ajaran Islam yang benar. Mereka yang tunduk atas dasar logik Sains misalnya teknologi angkasa lepas (yang telah direka-reka oleh geng the hidden hand), akan berada dalam kesesatan. Manakala mereka yang berpaksi 100% pada ajaran Islam pula akan selamat.

 Di sinilah terletaknya matlamat konspirasi mereka sekiranya kiamat sebenar (seperti yang diketahui umum) tidak berlaku, sebaliknya ' Kiamatkan Akidah Manusia ' secara besar-besaran pula yang berlaku. Tatkala ketaksuban menguasai diri manusia terhadap ramalan geng the hidden hand, mereka kemudiannya mengambil kesempatan memesongkan manusia tanpa sedar. Pada ketika itu, bermacam teori tokoh-tokoh sains geng the hidden hand diketengahkan, demi menguatkan lagi hujah mereka.

Mengumpul dana secepat yang mungkin. Mencontohi semangat bangsa yahudi.

 Saintis barat dan bomoh mereka sudah tiada bezanya lagi. Kedua-duanya bergabung menabur bakti dalam misi menyesatkan penduduk bumi. Modus operandinya tidak ubah seperti yang dilakukan Darwin. Beliau mengaitkan sains dengan logik akal sebelum menolak segala apa yang disuruh dalam agama. Begitu jugalah misi Kiamat 2012 ciptaan geng the hidden hand yang penuh tipu muslihat.

1.Giat menyampaikan. 2.Perancangan mapan menghadapi fitnah akhir zaman. 3.Perbanyakan majlis ilmu melalui saluran media yang mendidik minda. 4.Bersedia menghadapi sebarang kemungkinan musuh mahupun ketentuan illahi.

 Syukur Allahamdulillah, ada juga di kalangan umat Islam yang telah melakukan serba serbi penyelidikan mengenai ' Helah Kiamat 2012 ' ini. Persediaan bagi menghadapi agenda geng the hidden hand ini memerlukan pengelibatan ramai pihak, dalam erti kata lain penyatuan umat Islam. Penyelidik, penulis, pendidik, kerajaan sehinggalah ke rakyat jelata harus berganding bahu.


 Usah khuatir, kejar akhirat, Insha Allah dunia  dapat. Persoalannya, di manakah kita sewaktu peristiwa tersebut berlaku ? dan apakah umat Islam sudah cukup bersedia untuk menghadapi kiamat sebenar atau kiamat palsu ?

Dec 13, 2011

ridoma opinion: Bulan purnama.

" Tidaklah menjadi hal atau mencapai tahap kempunan akan keinginan terhadap kepentingan duniawi itu sehingga terpaksa melepaskan agama untuk dicicah-cicah lalu dikunyah sampai lumat."

ridoma rindukan bulan.

 Wajah bulan purnama malam ini sudah puas aku tatap. Semakin larut malam, semakin ramai pula yang beransur ke kamar masing-masing. Aku keseorangan di ruang tamu bersama lapy berkerak aku ini. Sambil menaip aku menelinga, kalau-kalaulah ada bunyi ganjil di luar rumah. Bukan sebab aku takut hantu ya? Tak mainlah takut-takut hantu, macam budak-budak !

 Al-kisahnya, tempoh hari kecoh jiran-jiran sekawasan aku dengan isu semasa yang hot, si pencuri kasut. Tidak ada lain, ini mesti kerja si Mat Pit yang suka-suki jual semula kasut orang yang dicurinya ke kedai bundle. Meluat aku fikir.

 Cara mereka cari duit lebih gamaknya. Paling tidak aku sudah bersedia. Kalaulah aku berjaya menangkap mereka, kuali tembaga mak aku-lah bakal menjadi mangsa hempukan dengan gaya sekuat hati ke atas kepala haram jadah pencuri itu ! Haha baru puas hati aku.

Dec 3, 2011

Bandar Kajang Banjir !

"Rasakan wahai manusia yang tidak memikiokan kesan alam sekitar. Kami dan anak cucu kamu sedang merasainya.."

Kajang banjir !? Gerun aku mendengarnya. Kebetulan aku berada di Bandar Shah Alam sewaktu beberapa kawasan janaan utama rezeki di pusat Bandar Kajang sedang ditengelami air teh tarik mamak yang banyak. Gabungan Teh Tarik Mamak Sedunia gamaknya. Suasana riuh menyelubungi penduduk sekitar. Gempar !

Kumpulan gambar disekitar pasar Kajang.

Nov 24, 2011

Run boy, run..!

Enjoy your reading in 5 pages comic..
Run boy, run..!


Drink for short rest. Hurry up boy, run boy run..!

Short rest on peak of the mountain. Run boy, run..!
 ups, is it a bicycle..?!

Cycling. Hurry up boy, run boy run..!

Hurry up boy jump, and Swim towards your glory..!

Nov 17, 2011

Dari kepingan Emas ke lautan Darah..

 Ulama Islam menegaskan, penggunaan wang fiat sebagai medium pertukaran sepatutnya digantikan dengan medium lain yang lebih adil dan saksama iaitu dinar emas. Salah satu kelebihan dinar emas ialah kerajaan tidak akan mampu untuk menjalankan kawalan mutlak, seperti mana yang telah dilakukan kepada wang kertas. Selain itu, kerajaan juga tidak akan dapat mengeluarkan emas lebih daripada jumlah yang sedia ada, seperti mana yang berlaku pada mata wang kertas, di mana kerajaan boleh mencetak mata wang seberapa banyak yang diingini.

 Walhal, berapalah sangat kos untuk mencetak sekeping kertas ? Nilai emas hanya akan berubah apabila lombong emas baru ditemui, tetapi itu tidak akan membawa perubahan yang besar. Tambahan lagi, nilai emas akhirnya akan stabil selepas satu tempoh masa.

Nov 15, 2011

Header sepanjang 20 Sep. 2010- 15 Nov. 2011..

Header awal 

Penemuan ramuan baru

Bersedia mencuba sebarang ramuan yang ada dengan formula tersendiri 

Nov 10, 2011

When she make a disease look good !

"Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang jelek"  (Q. S. Al Isra 32)

 Dalam tafsir Kalamul Mannan, Syaikh Abdurrahman Nashir As Sa'di berkata : "Larangan Allah untuk mendekati zina itu lebih tegas dari pada sekedar melarang perbuatannya, karena bererti Allah melarang semua yang menjurus kepada zina dan mengharamkan seluruh faktor-faktor yang mendorong kepadanya,”
Homosexual against Sunnahtullah !

 Maka bisa dikatakan, jika jalan ke arah menuju kemaksiatan sahaja sudah dilarang, apatah lagi perbuatannya !

 Adakah pengalaman sewaktu menganjurkan Perhimpunan Jalanan semata-mata sudah cukup memberi kekuatan kepadanya untuk menagih sokongan rakyat Malaysia sekali lagi ? chit poda !

 Dulu ramai yang menyokong Perhimpunan Jalanan anjuranya kerana masing-masing ada kepentingan bersama, tetapi sekarang tidak lagi. Mereka yang sehaluan suatu ketika dahulu, kini menolak anjuran di luar logik akal mu atas kepentingan bersama umat Islam. 
When she make a disease look good !

 Tolak ke tepi soal agama, sudut kesihatan pula melihat tuntutan mu itu sudah cukup membenarkan ketidakseimbangan dalam tubuh badan sehingga boleh menyebabkan pelbagai gangguan. Apatah lagi mengundang penyakit merbahaya.

 Benar kata mu, rakyat tidak sebodoh yang di sangka atau tidak boleh diperbodohkan, namun alasan yang sama sewaktu menganjurkan perhimpunan jalanan itu, sudah tidak relevan lagi. Barangkali kegagalan sewaktu membantu kes tuntutan murtad si Lina Joy tidak cukup menyedarkan dirinya.

Nov 2, 2011

RIDOMA D'Expo Buku Islam 2011.


Gelagat anak-anak kecil disamping keluarga tersayang. Rata-rata yang hadir terhibur dengan persembahan kumpulan nasyid adik-adik daripada ISMA.

Senario jual beli di KL Sentral. Sejuk mata memandang.

Sesi temu ramah dan kupasan terperinci mengenai novel masing-masing oleh penulis:
  • Fariduddin El Islam
  • Ustaz Rushdi Ramli Al Jauhari



Pertandingan mewarna untuk kanak-kanak bermula dalam masa yang sama.

Upacara penyampaian hadiah kepada para pemenang pertandingan mewarna.

Bergambar bersama para hadirin serta rakan-rakan.

Fariduddin El Islam, Mega & Must read. Wassalam..

Oct 29, 2011

Bolasepak: Keputusan Piala Malaysia 2011

                                           N9 (2)                                Ganu kite (1)

SCORER:
N9-Kunalan & H.Omar.
Ganu-Ashaari.

Ridoma Giveaway : Kenapa saya suka kanak-kanak?

 Yeeha..!!!


 Ridoma Giveaway kembali lagi, seperti biasa dengan murah hatinya memberi korang hadiah hujung tahun hehe.. kali ini dengan cara yang lebih SANTAI & bergaya ! 




 Caranya MUDAH, korang hanya perlu copy tajuk beserta bannernya di atas dan nyatakan kenapa korang suka kanak-kanak dalam 10 perkataan sahaja. Kemudian post entri korang di Ridoma Fan page.


 Lakukannya segera kerana pemenang berpeluang mendapatkan sebuah Novel kanak-kanak Islamik, 'MEGA,LOLI & CHOKI'. !


 Ridoma giveaway ini akan berakhir selepas mencapai 5 orang peserta.



Senarai peserta:
2) deyb 23
3) wwwhawizcom 
4) tenggiling bergulung
5) zahirul online





Contoh:

1)Ridoma Giveaway : Kenapa saya suka kanak-kanak?.

2)

3)Saya suka kanak-kanak kerana..(10 perkataan sahaja).

4)Post di wall Ridoma Fan page.

Oct 28, 2011

Khutbah Jumaat: Pewaris nabi.

Dikala golongan ulamak masa kini dipersenda kebibawaannya, secara tidak sedar semakin ramai yang alpa disebalik miqasid kehadiran mereka. Mereka yang digelar pewaris nabi, gagal dihormati masyarakat hari ini. Rasa meluat, rasa benci pula meluap-luap. Sedang golongan inilah yang perlu:

Oct 20, 2011

Mahu dilihat secantik orang di sana?

Keliru..
  1.  Mereka berjaya membawa fesyen ini ke seluruh pelusuk dunia Islam. Kini giliran individu-individu ternama di sini pula untuk memperkenalkannya kepada para pengikut setia.

Oct 18, 2011

Ulul Albab, insyaAllah.

Ulul Albab.

" Kamu orang barat pernah memanggil kami orang Melayu pemalas, orang Melayu tidak cekap, orang Melayu tidak boleh dipercayai, tetapi kami tidak boleh mengatakan apa sesuatu terhadap kamu. Jadi apabila saya berada dalam kedudukan yang membolehkan saya berkata sesuatu terhadap kamu, saya ucapkan sedemikian dan kamu tidak menyukainya. Apabila kamu mengatakan kepada kami, kamu harap kami menyukainya. Kami tidak menyukainya tetapi kami tidak ada jalan bagi membolehkan suara kami didengari."-Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad.


Pokok yang diserkup sepenuhnya belum tentu dapat tumbuh meninggi tanpa cahaya. Analogi mudah yang boleh dikaitkan dengan beberapa perkara harian di dunia ini.

 Tidak dapat tidak, rata-rata bersetuju rakyat Malaysia kurang berminat untuk membaca. Kajian  mendapati purata bahan bacaan rakyat Malaysia dalam setahun adalah bersamaan sehelai muka surat akhbar. Sungguh menjengkelkan !

Oct 17, 2011

aktiviti ku

11:00 pm. Bermulalah coretanku untuk hari ini..

 Seperkara lagi sepanjang menjalani musim praktikal, akan ku fikirkan cara terbaik untuk mencari pembaca Mega. Dari satu meja ke satu meja di makmal, dan dari satu kawasan ke satu kawasan. Segalanya demi kelangsungan jualannya.

 Hari ini (16.10.2011) kebetulan aku ke Shah Alam, ada kenduri di rumah Pak Long. Sememangnya sudah lama aku bercadang untuk menemui mereka di sana yang telah lama membuat pesanan, maka sengaja aku melajakkan perjalanan aku hingga ke Uitm, kampus utama Shah Alam. Salah satu kawasan luas yang terletak di atas sebuah bukit di Seksyen 2.

 Terdapat puluhan ribu pelajar di sana. Pasti sekali inilah tempat wajib di tuju. Buat permulaan, buku ku telah dipesan dan terjual sebanyak empat buah.

Adat bekerja sendiri..

Oct 16, 2011

sejuta umat

 Tolak ke tepi segala pandangan mereka mengenainya, yang pasti kami sedang memperlihatkan kepada semua bahawasanya kami masih bersatu. Berikan kami sedkit masa sahaja lagi, kami akan kembali kuat seperti di zaman Rasullah S.A.W.

 Bagi kami isu politik yang menjadi latar belakang semasa, tidaklah mengambarkan ukhwah yang sebenar. Di sebalik kekecohan yang berlaku, terdapat senjata umat Islam yang terlepas kaji oleh mereka.

 Mereka ingat kami seperti yang dilihat, sayang sekali kami jauh lebih hebat daripada itu dikala terjentik maruahnya.

Video
|
|
V

Oct 9, 2011

Cerita hantu meracuni iman.



[1]Alif, Laam, Miim.

[2]Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;

[3]Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

[4]Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).

[5]Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.

[6]Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman.

[7](Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.
Surah Al Baqarah, ayat 1-7.

  1. Mahu tidak mahu, aku dan korang terpaksa menerima hakikat ini. ' Kita semakin dijahilkan si pembuat filem atau drama hantu yang sediakala jahil'.

2. Kata mereka, 'inilah selera penonton zaman sekarang..saya atau anda semua di rumah tidak dapat menolak trend masa kini. Kita harus menerima kecanggihan teknologi pembuatan filem masa kini. Apa orang nak kata, katalah. Saya akan tetap bekarya.'



3. Bagi aku ya tidak salah kamu bekarya, tetapi jangan sesekali menjahilkan orang yang sediakala kurang ilmu pengetahuan. Kita sedang menuju ke arah masyarakat yang bertamadun mengikut acuan keislaman. Janganlah dek kerana perbuatan sesetengah individu yang tidak bertangungjawab ini, orang muda kita rosak melayan khayalan. Maka benarlah kata Dr.M yang telah ditulis semula oleh Blog Riffzam.

4. Bagi yang menolak atas dasar ideologi moden, 'mana ada hantu lagi sekarang ni..'. Peliknya, bila terserempak dengan syaitan, barulah dia mahu solat. Solat sekadar bertujuan menghalau hantu gamaknya.

5. Bagi yang percaya tetapi malu nak mengaku, 'ala aku tengok je..bukan aku takut pun dengan hantu. Aku takut tuhan la, buat apa takut hantu'. Padahal bila dalam kegelapan, dia-lah orang yang paling takut. Tiap-tiap bulan melanggan majalah misteri.


6. Sebilangan kanak-kanak pula diracuni minda mereka dengan bayangan hantu di mana-mana. Dari bilik tidur, sehingga ke ruang laman rumah. Semuanya berhantu. Mengapa? Kerana terlalu banyak larangan yang diterima kanak-kanak ini mesti bersulam dengan ayat seperti "Jangan bermain di luar rumah pada waktu malam, ada momok". Sebenarnya ibu bapa yang malas menemani anak-anaknya ketika itu.


7. Para penggiat dalam bidang seni sewajarnya lebih peka dalam penghasilan sesuatu karya. Rata-rata mengatakan filem mereka membawa pengajaran, tetapi alangkah lebih baik jika pengajaran itu diolah dalam suasana yang lebih harmoni. Kita bukan mahu penonton untuk takut pada hantu, tetapi takut pada Allah. Filem seperti Syukur 21 sewajarnya dijadikan contoh dalam mendidik jiwa mendekatkan diri kepada Maha Pencipta.


8. Bagi yang benar-benar memahami, 'maaflah, saya tak gemar tengok cerita hantu, bukan kerana saya tak percaya akan kewujudannya tetapi saya tidak mahu memperbodohkan diri ini. Bagi saya hantu itu tidak wujud, ianya sekadar istillah di kalangan masyarakat kita dan tidak dijumpai perkataan HANTU di dalam kitab suci Al Quran. Sebaliknya, perkara ghaib itu memang wujud. Saya beriman dengannya tetapi tidak sesekali taksub dengan syaitan '




Oct 7, 2011

Warna-warni Mega, Loli dan Choki



Dua belas bab melengkapi novel “Mega, Loli dan Choki”. Sebuah perjalanan menarik buat Mega, si pencinta haiwan. Ayuh, kita hayati sebuah kisah bercorak islamik melalui Mega, keluarga dan rakan-rakannya.

Oct 1, 2011

Rahsia di sebalik watak Mega terbongkar !

Kenali 'A Boy name MEGA'sambil menonton iklan di bawah..

 " Itu je Mega ? aku nak dengar lagi, nak lagi.."

"Mega ???"


Inikah Mega yang di maksudkan ? sila tonton iklan Mega

Ragam si cilik bersama bukunya..

Aish malulah pak su...main snap2 plak..

Sep 28, 2011

Semarak Syawal 2011

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda : Orang-orang yang bertanggungjawab mengurus anak yatim, baik dari keluarga sendiri atau tidak, maka aku dan dia seperti dua ini di syurga kelak. Dan baginda memberi isyarat dengan merapatkan jari telunjuk dan jari tengah (ertinya berdekatan).

 Ramadhan berlalu, Syawal juga hampir meninggalkan kita. Rata-rata kembali sibuk. Alpa pada rutin ibadah yang telah dikerjakan sepanjang Ramadhan dan Syawal. Di sebalik kealpaan ini, maka terbitlah satu istilah yang digelar 'BARAAN' di kalangan masyarakat Jawa di Malaysia. 

 
Aktiviti membakar lemang.

Sep 23, 2011

The New Islamic Novel for Children : 'MEGA, LOLI & CHOKI'.

 Alhamdulillah ... finally the work of the awaited debut has been published. Recalling the entry 'Mega Future Rising' (Mega Bakal Terbit), finally a dream to see this work being published become a reality. A new Islamic novel for children with rich stories of exemplary method of storytelling through creative and relaxed.



Sep 22, 2011

Novel Kanak-kanak Islamik Terbaru, 'MEGA,LOLI & CHOKI'.


Alhamdulillah...akhirnya karya sulung yang ditunggu-tunggu telah diterbitkan. Mengimbas kembali entri 'Mega Bakal Terbit' , akhirnya impian melihat karya ini diterbitkan menjadi kenyataan. Sebuah novel kanak-kanak Islamik terbaru yang kaya dengan kisah-kisah teladan melalui keadah penceritaan yang kreatif dan santai.

Novel terbaru , 'MEGA, LILO & CHOKI' keluaran MUST READ SDN BHD ini sarat dengan info-info berguna dalam mendidik anak-anak kecil mengenai maklumat sebahagian kecil haiwan di dunia.

Pelbagai watak-watak menarik yang telah disusun dalam kaedah penulisan yang mudah difahami. Sesuai dibaca seisi keluarga.


Mega amat gemar memelihara haiwan. Dia mengangap kucing peliharanya, Loli sebagai sahabat baiknya. Malah dia merasakan dia boleh berkomunikasi dengan haiwan.


 Satu pertandingan haiwan peliharaan unik telah membawanya ke Sabah dalam usaha mencari haiwan yang unik. Di Sabah, Mega telah hilang di dalam hutan. Semasa kejadian itu, Mega telah berjumpa dengan anak Orang Utan, Choki dan rakannya.

 Akibat dari kesungguhan Mega untuk mencari haiwan peliharaan dan kehilangannya di hutan negeri Sabah, ayah Mega telah berusaha untuk mencari haiwan yang unik kepada Mega. Apakah yang diperoleh oleh ayah Mega? adakah Mega akan memenangi pertandingan tersebut?

Judul: MEGA, LOLI & CHOKI.
Kategori: Novel kanak-kanak
 Harga Semenanjung: Rm16.90
Harga Sabah /Serawak: Rm19.90
Jumlah muka surat: 221 M/S.

Sebarang pesanan atau pertanyaan:
E-mel: jeda0110@yahoo.com.my
Hubungi: 03-41431611 (Puan Zaida)

Selamat membaca..

Sep 17, 2011

Sep 16, 2011

Sandiwara Z (8)

Masih tersimpan cermat didalam fail si Pendakwa Raya.

""saya minta maaf pak cik, peguam saya tidak membenarkan ke sana selagi saya tidak berjaya mendapatkan semula surat menyurat permohonan nikah saya daripada pihak Jabatan Agama Islam".

Sedangkan Z masih gagal mendapatkan khidmat peguam untuknya, apatah lagi membuat apa-apa persetujuan atau sebarang perbincangan secara formal dengan pihak peguam terbabit. Dia seorang penipu."

Sep 13, 2011

Getarannya semakin ku rasai..

Selamat datang..sekian lama dahagakannya, kini bersama2 ini bangkitlah sekalian umat seperti acuan keislaman yang kita inginkan..



Mawi:
Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati
Usaha dengan doa itu,
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui
Chorus:
Suluhkan cahaya hati di terang
Tunjukkan jalan
Seandainnya hilang
Tegakkan perjalanan
Yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh,
Setibanya disisimu ku berserah,
Terimalah aku
Hamba mu Allah
Owh ho owh ho
Hambamu Allah…..
Mawi:
Sekiranya takdir menguji
Cekalkan hasrat dihati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus azam
Akhil Hayy:
Usaha dengan doa itu,
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui
(chorus)

Sep 10, 2011

Mampukah kita membalas jasa mereka ? -Iklan Raya Petronas 2007.

\
Burung apa nak ? burung Murai abah..

 Mampukah kita membalas jasa mereka ? tidak kira siapa, di saat usia sedang sibuk mengenal erti matang. Berapa kali-kah dalam hidup, kita berjaya menundukkan logik akal dalam mendepani kerenah mereka yang semakin hari semakin memerlukan perhatian kita selaku anak.

Aug 31, 2011

Lets journey to Malacca ! salam Aidilfitri..!

Raya kedua.
 Puas seharian melayan sanak saudara di rumah. Kini masanya kami pula pulang ke kampung abah di Melaka ! yeeeha...! tempoh perjalanan sekitar dua jam, itupun bergantung pada kelajuan kenderaan.

 Merasalah juga balik kampung huhu.. mujur merasa walaupun abah dan mak sudah tua, sejak daripada atok dan nenek sudah tiada rumah kami menjadi tumpuan sanak saudara =)

Aug 30, 2011

Sambutan Hari Raya Aidilfitri wajib ada 3 perkara.

Tanpa ketiga-tiga ini,
 maka tidak beraya-lah
 ataupun beraya tetapi tidak meriah.

 Trend yang sudah menjadi budaya. Sebut sahaja Hari Raya Aidilfitri, kebiasaannya difinasi hari raya yang lebih dekat di jiwa kita. Apabila sampai Syawal, rata-rata kita beraya sakan tidak ingat dunia.

 Sebaliknya Aidilfitri, kembali kepada fitrah jauh dilupakan. Beberapa perkara yang menjadi kewajipan sesetengah daripada kita, sehingga ada yang menyandarkan bulat-bulat mood  rayanya pada tiga perkara:

  1. Persiapan makanan
  2. Baju raya
  3. Lagu raya
 Tanpa ketiga-tiga ini, maka tidak beraya-lah ataupun beraya tetapi tidak meriah.

 Jarang sekali yang menyandarkan mood rayanya kepada pencapaian ibadah mahupun bersedih dikala Ramadhan pergi meninggalkannya. Seharusnya kita lebih menjiwai kedatangan Syawal kali ini kerana kedatangannya kali ini bersama hari Merdeka.

 Kedua-duanya mempunyai kejayaan yang hampir sama, iaitu merdeka rohani atau jiwa daripada sebarang kemusykilan dan merdeka dari segi fisikal. Namun ketibaan syawal menandakan kejayaan hakiki sepanjang sebulan di tarbiah Ramadhan.

Aug 29, 2011

Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri 2011 oleh Ridoma.

Ya Allah, aku bermohon agar umat seluruh dunia tanpa mengira bangsa dan agama turut bergembira dan bermaaf-maafan. Semoga di Ramadhan kali ini, bertautlah kembali tali persaudaraan yang terputus akibat perselisihan sejagat.


 Di kesempatan ini, pihak Ridoma menyusun sepuluh jari memohon maaf seandainya ada sebarang perkongsian pendapat yang telah menyingung hati rakan-rakan atau pembaca dikasihi sekalian selama setahun jagung usia bergelar blogger baru. 

Aug 28, 2011

Bahaya Darwinisme

 Kata orang, manusia melalui tiga fasa sebelum memasuki zaman manusia moden seperti hari ini. Berbalik kepada buku teks sejarah, zaman Paleolitik berlaku sekitar 50 k- 100 k tahun dahulu, zaman Mesolitik sekitar 35 k- 10 k tahun dahulu, manakala zaman Neolitik sekitar 7 k tahun dahulu.

 Tiga fasa ini mengambarkan kronologi perkembangan dari segi pencapaian ilmu manusia yang mempengaruhi segala aspek kehidupan. Namun semuanya ini sekadar teori semata-mata. Beberapa ciri Paleolitik yang sudah berjaya membentuk stigma senget sebelah semenjak di bangku sekolah adalah lebih elok tidak diterima bulat-bulat.