Feb 11, 2012

Indah hidup bersebab.

Jahil.

 Pernahkah korang melihat Teddy bear chumel digantung sesuka-suki pada bumper kereta ? 

 Macam-macam rupa ada. Kebanyakannya digantung oleh pemandu beragama Islam atas sebab yang tidak munahsabah. 

 Apakah alasan mereka memasangnya ?

 Sesetengah beranggapan pemasangannya mungkin ada kaitan dengan pembumian arus elektrik, termasuklah aku. Namun sangkaan ini meleset sama sekali, tujuannya adalah untuk memberi persepsi baik kepada roh-roh yang mati akibat kemalangan di Lebuh Raya.

Lintasan di Lebuh Raya yang seringkali membawa kepada kemalangan miskipun di yang jalan lurus.

 Dengan adanya Teddy bear itu, maka roh a.k.a Iblis tidak akan menganggu perjalanan mereka sewaktu melalui kawasan yang dikatakan sinonim dengan kemalangan. Budaya seumpama ini bermula di negara Thailand sebelum menjadi ikutan buta-buta sesetengah pemandu di Malaysia. 

 Pada aku, kaedah menjinakkan Iblis dengan anak patung bukanlah satu kaedah yang berkesan. Seolah-olah kita mengharapkan yang baik pada Iblis dengan mempersembahkan anak patung Chumel.

 Sedangkan niat meletakkan anak patung sebagai tangkal perjalanan pun sudah cukup berdosa. Apatah lagi mempercayai amalan ini bulat-bulat. Syirik namanya.

 Sebaik-baik perbuatan untuk memastikan tidak diganggu entiti atau Iblis di Lebuh Raya, adalah bermula dari dalam diri sendiri. Lengkapkan diri dengan bacaan Al-Quran, zikir sepanjang perjalanan serta berdoa sebelum mulakan perjalanan. Perkemas tauhid. Takut hanya pada Nya.

Hantu berkaki hehe..

 Bagi yang menggantungnya kerana terikut-ikut, atau atas alasan unik. Maka ia juga suatu perbuatan yang sia-sia bagi aku. Tiada faedah. Perbuatan yang tidak berperikemanusiaan hehe..maka indah hidup bersebab.

2 comments:

ina said...

mmg menyampah tgk org gantung bear kat bumper kete. mesti rasa dia bajet cute r tu.

ridoma said...

ina: kihkih bukan stakat tuan je yg meyampah, saya pon nyampah sbb xphm nape dieorg gantung buta2..