Dec 21, 2010

Sandiwara Z (2)

15/12/2010

 Z hampir sahaja mengikat tali pernikahan kali kedua dalam hidupnya dalam masa terdekat. Proses terakhir sebelum menjadikan mangsanya, isteri kedua tanpa berpoligami. Apa sekalipun, Z masih merasakan peluangnya untuk berkahwin 50:50. Seboleh-bolehnya ,Z mahu melengah-lengahkan hal ini lebih lama.


 Analogi-nya mudah, semakin lama kes ini tertangguh, semakin lama dia dapat bergantung wang dengan isteri dan mangsa. Perasaanya bercampur baur. Jika strateginya menjadi, dia bakal berkahwin dengan mangsanya. Perkara sebaliknya berlaku jika strateginya tidak menjadi, bukan habuannya sahaja yang terlepas, bahkan dia juga bakal didakwa dengan pelbagai kesalahan di mahkamah.
 


 Segalanya serba tidak kena pada Z. Ada sahaja yang menganggu fikiran. Hari ini, ustaz Hussin iaitu salah seorang daripada pegawai Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Wilayah telah menahan segala dokumen yang membolehkan Z bernikah. Kata ustaz, ada sesuatu yang tidak kena.

 Di Putrajaya, kakitangan Penguatkuasa Jabatan Agama Islam amat teliti. Jika di tempat lain, mungkin Z sudah berjaya menikahi mangsanya dengan mudah tanpa disiasat. Kini Z seperti cacing kepanasan. Berdebar jantungnya. Dokumen untuk bernikahnya sangkut, ditahan sementara siasatan dijalankan bagi menentukan kesahihannya.


 Dalam tempoh menunggu, Z memberi amaran dan berkali-kali memberitahu pendiriannya. 


" Sekiranya ada yang tidak normal berlaku, maka saya tidak teragak-agak akan menyaman pegawai penguatkuasa terbabit." Kata-kata Z yang masih mahu menegakkan benang yang basah.


bersambung..

10 comments:

Hafidzah Hafidz said...

perghh~ tak tahan mr Z nih..memang ler memang..dush dush dush haha ;P fiza baca part 1..pun best..baca part 2, pun best! ;)

NuSaNa NoSa 91 said...

amboiii.. xtahan betol.. dia yg wat slh, dia plak yg ugut org.. adesss.. =.="

p/s: tlg cepat2 smbung~ ^_^

ahsfantasy24 said...

Saya tengok macam kamu nei seorang
blogger yang peramah..

ad ssuatu yg ssuai tu kamu, jom kte
g tgk kt:

http://www.ahsfantasy24.com/2010/12/pencarian-blogger-peramah-2011.html

Tahniah, kamu seorang yang peramah!

(:
:)
(:
:)

Fariduddin El-Islam said...

terima kasih hafidzah,nosa & ahsfantasy.. jaga Z masih bebas di kawasan lembah klang

NuSaNa NoSa 91 said...

erkkk..?? nosa tu nama singkatan ayh keen.. just call me, keen ea?? ^_^

Fariduddin El-Islam said...

oh sorry..keen

Mohd Fudhail Hakimi said...

Banyak lelaki jenis mcm ni... patut hukum rejam je...stuju x?...haha

contohi la aku jejaka idaman malaya... seorang perempuan yang akan aku nikahi, aku akan jaga dan lindungi sebaik mungkin.. Janganlah kita menganiaya kaum wanita kerana kita saling memerlukan

Fariduddin El-Islam said...

mohd: alhamdulillah..

momoy: terima kasih..jga2 z msh blum serik mencuba

Sepatu Hijau said...

salam


hebat..teruskan berkarya yea:)

hafif a.k.a larpip said...

dah follow...than coz followed me...