May 4, 2011

4 sebab mengapa aku malas ke Chow Kit Road !

1. Susur keluar masuk yang sesak. Walaupun kini sudah sehala, namun kita tetap perlu berhati-hati sewaktu memandu di lorong tersebut. Barangkali kesesakan disebabkan laluan itu sudah lama dan memerlukan perubahan dari segi lebar jalan.

Warga asing kini menjadi penjual yang kurang mesra di sini.


Laluan sempit

2. Kesukaran memakir kenderaan. Kesukaran ini lebih ketara sewaktu malam. Entah betul atau tidak, ada yang berpendapat para peniaga di waktu malam membayar sewa tapak parkir. Maka dengan itu, mereka dengan selamba badaknya mengunakan petak tersebut untuk meletakkan lorinya.


San - santan selit

Penjual ikan
KLCC beb !

3. Persekitaran yang kurang selamat. Mula-mula aku jejakkan kaki ke sini, aku sudah berasa tidak sedap hati. Ya memang benar, tempat ini dianggap syurga bagi sesetengah pihak dalam mencari rezeki.

 Namun pihak berkuasa, aku rasa perlu mengambil kira pelbagai perkara yang boleh diperbaiki. Apa yang aku maksudkan, susun atur pasar lama, warung, serta bangunan-bangunan lama yang kini pada pandangan aku sudah tidak relevan lagi.

 Kebanyakannya kelihatan terceruk dan menakutkan. Ditambah pula suasana sekeliling seolah-olah ' Little Jakarta '. Tidak perlu aku sebutkan di sini, aku rasa korang boleh fikirkan sendiri. Kalau yang berada di situ baik dan bersih seperti watak-watak yang ditonjolkan pelakon mereka, tidak mengapa.

 Ini rata-rata muka asli dan mata mereka tidak berhenti memandang korang. Pendek kata, korang akan diangap seperti orang luar di tanah air sendiri.

Petai-petai

Suasana biasa ini perlu diubah menjadi luar biasa.

Laluan sempit dan licin.


4. Persekitaran kurang bersih. Suatu kelaziman bagi para peniaga di sini berniaga sambil melihat tikus sebesar anak kucing melintas lintas di atas lantai yang berlendir. Apakah ini imej yang ditonjolkan Kuala Lumpur iaitu sebuah ibu kota kebanggaan negara membangun seperti Malaysia ?

 Pasar ini sudah terlalu lama, ia memerlukan perubahan total dari segi sistem pengairan dan susunan kedai para peniaga yang jauh lebih moden serta mapan. 

    Kerang bulu ( saiznya agak besar berbanding saiz kerang biasa )

    4 comments:

    Aida Omar said...

    dah lama kot x pegi pasar nie..
    sgt rindu...

    tp skrg dh mcm bukan psr kite erk..hihi

    farid omar said...

    aida omar: huhu semua pendatang2 indon da konker.. apa lah rancangan jangka nasa panjang Raja Nong Chik kan ? semoga pendatang2 indon ni semua dibersihkan.

    mad khaz said...

    xpernah pergi pon,hehe XD

    Fariduddin El-Islam said...

    mad khaz: haha