Sep 19, 2012

Inspirasi model kepimpinan

Siapa saya? ... Host anda!


Soalan saya:

 Mencari sesuatu yang seimbang, agar tidak kurang mana-mana dalam konteks agama dan identiti bangsa. Sebolehnya tidak menjadi hal andai perlembagaan hendak diperkasakan, bahkan dialu-alukan. Asal agama dijunjung tuan, merubah destinasi bangsa terus ke hadapan.

 Sedikit sebanyak mengamit kita untuk meneliti semula apa yang pernah dikecapi sekitar abad ke 14. Keseimbangan dalam konteks ini, seolah-olah bakal menterjemah semula model kegemilangan di era pemerintahan seperti Empayar Kesultanan Melayu Melaka. Bezanya kali ini menerusi versi kebangkitan Empayar Putrajaya.

 CIRI-CIRI pemimpin yang memerintah bukan sekadar mengayakan tanjak, bersamping mahupun mengaku Melayu barangkali sudah tidak relavan bagi mengambarkan keseimbangan ini.

 Molek diketahui, batu asas kamasyuran identiti bangsa terletak pada Islam. Ia tidak pernah berdiri dengan sendirinya.

 Sebelum pembukaan Kota Melaka, mereka adalah sebahagian daripada kerabat Diraja yang melarikan diri akibat daripada peperangan saudara. Titik permulaan kemasyuran Kota Melaka pula menyusul, setelah pemimpin tersebut dinasihatkan memeluk agama Islam.

 Hasilnya, kerajaan Melaka mula disenangi oleh pedagang-pedagang Islam dari seluruh dunia. Maka ramailah yang berdagang di situ. Bukti kebergantungan pemimpin ketika itu, berpaksi kepada pedagang Islam yang dominan.


 Seterusnya pemangkin kepada kemasyuran pelabuhan Melaka, selepas beberapa rombongan kapal pedagang Cina mula mengiktiraf dan berdagang di situ. Rombongan tersebut di ketuai oleh seorang Laksamana yang beragama Islam.

 BUKTI kegemilangan Kota Melaka jika ingin dijadikan contoh, iaitu ketika zaman pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Shah (1477-1488). Sultan ke tujuh di zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka.

 Baginda merupakan sultan yang paling mementingkan keamanan negeri Melaka. Baginda akan menyamar sebagai rakyat biasa dan meronda Kota Melaka pada waktu malam.

 Akibatnya, Melaka menjadi negara yang selamat untuk berdagang. Baginda juga adalah seorang sultan yang adil dan warak. Bahkan tidak pula timbul isu rakyat yang berbilang kaum. -Wikipedia: Sultan Alauddin Riayat Shah.


 Istana pula dijadikan institusi pendidikan. Islam dilihat sebagai sesuatu yang dihormati dan menjadi rujukan utama dalam hidup rakyat negara Melaka. Sesiapa yang tidak menguasainya, maka mereka dianggap sudah ketingalan zaman.

 Akhir sekali, andai benarlah bagai dikata, maka selamat sejahteralah hajat dituju. Melayu sepakat, Islam berdaulat.

~ Disebalik kejatuhan Empayar Kota Melaka, kita bangkit dengan Empayar Putrajaya.-Tun Dr.Mahathir Mohamad.~


Jawapan panel, Ramzul:

Ramzul: Orang politik sana lebih agungkan pahlawan bukan daripada tanah Melayu...ade kah logik pd akal ? pahlawan bukan berasal drp Tanah Melayu nk merdekakan Tanah Melayu?

 Mestilah diorang nk jajah Tanah Melayu-Jd Chin Peng dan org2 Melayu atau org2 drp seberang yg dtg ke Tanah Melayu ni bknlah pejuang tp ingin menyuntik fahaman, ideologi dan agenda politik negara asal mereka Ideologi Komunis China dan Indonesia(ketika itu) dan penggabungan kuasa komunisme China dan penyatuan Tanah Melayu-Indonesia-Borneo...buta sejarah dan buta pemahan ideologikal


En. Agogo (Host anda!): Eh terlebih emosi pula Tn. Ramzul ni.. err barangkali ada sedikit kekeliruan Tuan sewaktu memahami soalan saya =)