May 31, 2015

Mee goreng. Verry the mamak.

Restoran Amal
 Tmn Jaya, Cheras.
 Bersebelahan bengkel motor Mr.John.

Semalam usai ke Jualan Gudang Karangkraf,
 aku pekena mee goreng.
 Verry the mamak.

Makanan ni seolah2 tak
 banyak songeh dengan selera tekak ni.
 Semacam senang je lalu dalam
 terowong oesophagus ni.

 Sesampai je kat perut, pintu duodenum pun
 macam tak cerewet sangat nak bagi masuk.
Aneh. Tu kadang salah makan, padah jawapannya.

 Hasilnya, apa lagi menari2-lah daku angkara mee
 goreng mamak yang sangat lazat ni.
 Boleh terbayang lagi aromanya dengan kuih
 yang digoreng dengan garing tu.

 Macam senang je mee
 goreng mamak masuk ke dalam-kan?

Sebenarnya, DNA yang tersemat dalam
 darah daging ni saling mengenali. 
Keturunan arwah nenek,
 mamak Penang.

Mak salu masak masakan kegemaran arwah nenek.
 Kari mamak. Sayur kubis atau peria goreng kunyit.
 Kadang rasum, sejenis sup seperti singgang.
 Begitulah cerita semalam.
Semua semalam. Takde lebih2. 

Die die must try!




1 comment:

sue sue said...

tengok gambar dah terliur,,nak pegi cari tempat yg sama jauh sgt...jamu mata jelah .... T_T




Singgah blogwalking...:)
Nak tahu ade diabetes ke tak?Jom cek kat sini:
http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/tanda-tanda-diabetes-yang-anda-mesti.html