Nov 14, 2012

Perbezaan saman AES di negara maju dan Malaysia.



 Lain kisahnya di sini, perlaksanaan AES di Malaysia tanpa perbincangan dengan 'Kami' terlebih dahulu adalah tidak wajar sama sekali. Seolah-olah jalan mudah bagi sesetengah pihak mengumpul dana daripada wang 'Kami'. Alasan diberikan, mesin kamera AES tidak tahu menipu dan memang terbukti kenderaan tersebut dipandu melebihi had laju.

 Lebih menyedihkan apabila kaedah mengumpul dana ini dianggap mulia. Hanya dengan cara mengenakan saman pada kenderaan yang dipandu melebihi had laju. Tidak dinafikan keberkesanannya di Lebuh Raya, sehinggakan ada individu yang sudah berbelas tahun memandu dengan rekod bersih tanpa sebarang saman, akhirnya lebur jua.

 Kalau di ikutkan setiap hari pasti ada sahaja kenderaan VIP dipandu melebihi had laju di Lebuh Raya. Namun secara logiknya, adakah pemilik kenderaan-kenderaan ini sanggup membayar jumlah saman tersebut jika dikumpul semua kesalahan yang dilakukan setiap hari ?

 Pasti tidak masuk akal jumlahnya nanti, berbanding pemandu dari kelas pertengahan atau bawahan. Kami yang ' bukan siapa-siapa ' pula ditekan dan terpaksa menangung kos tersebut. No exemption for us !

Credited to: Dkna.

No comments: